ceskestredohori.cz

Vyhledat

Reportáž z cest
Trojhorský potok a "bledulová" louka u obce Vinné
Pátek 9.3.2012. Mlhavo, ale jinak pěkný slunečný den, který přímo vybízí k výletu do přírody. Včerejší sníh je již pouhou vzpomínkou, škoda někam nevyrazit. Chtěla bych si co nejvíc užít předjarního období a ulovit první posly jara, samozřejmě do foťáku, moje první myšlenka platí bledulím na Trojhorském potoce. Jestlipak už vyrážejí? Jako vždy přibírám nerozlučnou psí kamarádku a vyrážíme k Třebušínu.

Loni jsem prošla pouze krátký úsek od silnice a podél potoka k Domkům pod Trojhorou, tentokrát bych ráda obešla celé rozsáhlé úpatí Trojhory a podívala se i na přírodní zajímavost "bledulovou louku" nad obcí Vinné asi 1,5 km pod Třebušínem.

Zamíříme po známé žluté značce k Trojhoře, asi v půli cesty odbočíme doprava přes pastviny, cestou zahlédnu skupinku prchajících srnek. Z louky je krásný rozhled zpátky na Kalich, na vykukující vrcholek Panny, na Špičák a přilehlou část Dlouhého vrchu, na Trojhoru, Soudný kámen, na Malé a Velké Sedlo, Litýš, Mlýnský vrch a další kopce a kopečky. I zdálky je vidět, že na Sedle stále leží sníh. Protáhlým svahem sestupujeme k potoku, míjíme stezky vyšlapané divokými prasaty, ve stínu stromů se v otiscích kopýtek leskne zmrzlá voda, tajícím mokřadem se dobrodíme až k potoku a po nezdařeném přechodu přes potok, pro vyšší stav vody jsou přešlapové kameny pod hladinou, vzdávám úmysl Trojhoru obejít. Nicméně zahlédnu první bledule. Přes blátivý spodek louky se vracíme na sušší horní část a kolem Domků k můstku přes potok. Opustíme zamrzlé koleje cesty, lesknoucí se v protisvětle a vydáváme se lesem po vrstvě loňského listí po proudu podél potoka, výška zbytků ledu na jeho okrajích, odhalená půda a náplavou nahrnuté listy a klacíky ukazují, kam až při nedávném tání sahala hladina vody. Všude kolem nás se nacházejí bledule, některé teprve rašící, některé v poupatech, jiné již kvetoucí. Obdivuji nepravidelné žluté proužky na bílých, špičatých poupatech, později se z nich stanou žluté skvrnky na konečcích okvětních kalichů. A fotím. Místy jsou nevelké lesní úseky přímo protkány pěšinami prasat, mohu jen doufat, že na ně nenarazíme. Ze zvědavosti projdu úzký pás lesíku až na horní okraj a nacházím zelenající se pole, obklopené několika posedy a urostlými, věkovitými duby, které si velikostí nijak nezadají s těmi dobříňskými. Naskytne se i neobvyklý boční výhled na štít Trojhory, nalevo pak zaznamenám vzdálenější Dlouhý vrch. Vracíme se zvolna k potoku, za holými stromy se rýsuje typická silueta Kalicha a dole u vody je zatím nejvíc kvetoucích bledulí. Už jsme se hodně přiblížily k silnici nad obcí Vinné, řečiště či potočiště se stáčí podél ní, tvoří zde velký meandr, v jehož oblouku se nalézá nevelká, silně podmáčená louka, na mapě značená jako Přírodní zajímavost, jít se po ní zrovna dobře nedá, přesto pár metrů čvachtám přes vyčnívající drny, nalézám rašící devětsil lékařský a teprve špičky vyrážejících bledulí, je vidět, že loučka byla ještě nedávno pod vodou. Když vylezeme na silnici, potkáme místního pána naloženého dřívím na topení, chvíli si povídáme, dovídám se, jak vysoko sahala voda při záplavě, prý téměř k silnici, vypráví i o nově opraveném křížku, stojícím poblíž mezi třemi urostlými duby. Tento křížek a další drobné sakrální památky v tomto regionu (např. Kalvárii Ostré, křížky u Maškovic, Ploskovic, Kalovic, Miřejovic, Lbína aj) uvedla do pořádku a důstojného vzhledu Společnost pro obnovu památek Úštěcka. Během vyprávění si povšimnu prvních kvítků podléšek, modrajících se v suchém listí. S díky odmítnu pozvání na čaj, mám v ruksaku ještě poloplnou termosku, pobaví mne doporučení na zpáteční cestu autobusem, do Třebušína, kde mám auto, je to jen málo přes 1 km a vydáváme se na zpáteční cestu, tentokrát po silnici. Cestou oškrabuju vrsty bláta z bot, psí tlapky se budou mýt až doma. Vůbec mi to nevadí, byl to sice poněkud blátivý, ale přesto krásný a hlavně jarní den.