Úvodní strana

Výchozí místo Cílové místo Základní délka
Těchlovice Děčín 11 km

Popis trasy

Trasa vede po červené turistické značce. Z Těchlovic (ČD, bus, restaurace) se vydáme do Přední Lhoty, kde se značka napojuje doprava na silnici stoupající směrem k Babětínu. Silnici vedoucí kolem potoka lemují staré domy a chalupy. Před osamoceným domem stojícím před pravotočivou zatáčkou mezi silnicí a potokem odbočuje značená cesta do leva, kde stoupá pěšinou prudkým srázem křovinami a lesem až na pastvinu. Po pastvině vede pěšina stále vzhůru až ke zříceninám bývalého hospodářského dvora pod hradem Vrabincem. Odsud odbočuje ze značené cesty vrcholová stezka, po které lze vystoupat až na vrchol jednoho ze skalních sopouchů, odkud je nádherný výhled do okolí. Právě závěrečný výstup na zmíněný skalní sopouch je dosti obtížný a nebezpečný, neboť vede po úzkých skalních výstupcích bez zajištění. Proto je třeba dbát maximální opatrnosti. Od paty hradu pokrčuje červená turistická značka přes sedlo s pastvinou do lesa, kterým stoupá vzhůru k rujinám zaniklé osady "Ptačí Píseň (Vogelgesang). Zde se značka vedoucí po lesní cestě stáčí doleva a za mírného stoupání opouští les a pokračuje loukou, z níž jsou občasně možné krásné výhledy dolabskéhoúdolí. Poněkolka stech metrech se dosahuje značená cesta sedla, kterým se stáčí doprava. Zde je třeba upozornit na kótu 492,8m ležící vlevo od sedla, nazývanou dříve Netterskoppe. s pozůstatky zaniklé vyhlídkové restaurace nad labským údolím. Ze sedla klesá polní cesta do obce Lesná (zastávka MHD). Odsud zase stoupá po místní komunikaci na silnici vedoucí do Velké Veleně. Po cca. 500 m opouští značená trasa silnici a odbočuje doleva na polní cestu. Z této cesty se naskýtají příchozímu nádherné pohledy zachované přírodní krajiny. Po mírném klesání začne cesta znovu stoupat lesem až na vrcholovou pláň Velkého Chlumu zakončenou volně přístupnou věžovitou rozhlednou z roku 1927, odkud je výtečný výhled nejen do Děčínské kotliny. Od rozhledny klesá trasa zprvu zalesněným svahem do obce Horní Chlum, kde odbočuje doleva po silničce klesající směrem k Děčínu...

Jiří Šedivý , duben 2004.